top of page
  • תמונת הסופר/תשיר דרור, פסיכותרפיסטית בהרצליה

הפרעת אישיות גבולית BPD או טראומה מורכבת CPTSD?

עודכן: 11 בנוב׳ 2020


ישנו ויכוח בקרב מומחי בריאות הנפש עד כמה שתי ההפרעות – הפרעת אישיות גבולית וטראומה מורכבת - נבדלות זו מזו.


בשדה הטיפולי ניטש ויכוח מקצועי לפיו עולה הטענה מצד חלק מהמטפלים, כי מטופלים רבים הסובלים מטראומה מורכבת מאובחנים בטעות כ BDP ומקבלים תווית פתולוגית שמתעלמת מהטראומה שעברו. למעשה, הרבה אנשים שאובחנו עם BDP יש להם רקע של טראומות ילדות, ויש חפיפה בין הסימפטומים של הפרעת אישיות גבולות ושל טראומה מורכבת.


טראומה מורכבת CPTSD נוטה להתפרץ אצל אנשים שהיו תחת טרור מתמשך (שבי, מלחמה, התעללות מינית מתמשכת בילדות וכדומה). הסימפטומים כוללים בין היתר: שכחה של אירועים טראומתיים, לחיות אותם מחדש, דיסוציאציה, קשיים בתפיסה העצמית – חוסר אונים, בושה, סטיגמה, תחושת זרות ביחס לאחרים. הם מרגישים חריגות. מייחסים כוח מוחלט למתעלל, ויש קיבעון ביחסים ויש הרבה פנטזיות נקמה ביחס למתעלל. משתנה נוסף הוא קושי ביחסים- התבודדות, חיפוש אחר "המציל" ולבסוף אובדן אמונה או אובדן אמונה בתפקוד העולם, או תחושת חוסר אונים וייאוש.


ג'ודית הרמן מחברת הספר 'טראומה והחלמה' כשהיא מדברת על טראומה מורכבת היא מדברת על הבניה מחדש של השליטה והכוח של השורדת. שורדות יכולות להיות מועצמות דרך יחסים טיפוליים מרפאים, שיאפשרו היזכרות באירועים, עיבוד האבל והשלמה עם האירועים עד כמה שניתן.

לאנשים עם הפרעת אישיות גבולית Borderline Personality Disorder, דבר אינו מרגיש יציב: מערכות יחסים, מצבי רוח, חשיבה, התנהגות – אפילו זהותם. אך יש תקווה, והמדריך[1] הזה לסימפטומים, טיפול והתאוששות יכול לעזור.

מהי הפרעת אישיות גבולית (BPD)?

אם יש לכם הפרעת אישיות גבולית (BPD), אתם כנראה מרגישים כמו ברכבת הרים רגשית – ולא רק בגלל רגשות או מערכות יחסים לא יציבות אלא גם בגלל תחושה לא ברורה של מי אתם. הדימוי העצמי, המטרות, ואפילו הדברים שאתם אוהבים ולא אוהבים עלולים להשתנות לעיתים תכופות בדרכים העלולות להיות מבלבלות או לא ברורות.

אנשים עם BPD נוטים להיות רגישים בצורה קיצונית. חלקם מתארים זאת כהרגשה שיש להם מעין קצות עצבים חשופים. דברים קטנים עשויים לגרום לתגובות עזות, וברגע של תסכול, ישנו קושי רב להירגע. קל להבין כיצד אי היציבות הרגשית הזו וחוסר היכולת לוויסות עצמי מובילים לפגיעה במערכות יחסים והתנהגות אימפולסיבית ואף חסרת זהירות. כאשר אדם סובל מרגשות מציפים, הוא אינו מסוגל לחשוב בהיגיון או להישאר עם הרגליים על הקרקע. הוא אף עלול להגיד דברים פוגעניים או להתנהג בצורה מסוכנת או שאינה מתקבלת על הדעת שרק תגרום לו אחר כך לתחושות אשמה או מבוכה. זהו מעגל מכאיב שנדמה שבלתי אפשרי לצאת ממנו, אך זה לא. ישנם כיום טיפולים אפקטיביים ל BPD וגם דרכי התמודדות שיכולים לעזור לאדם הסובל מהפרעת אישיות גבולית להרגיש טוב יותר, ולהחזיר לעצמו שליטה על מחשבותיו, על רגשותיו, ופעולותיו.

בעבר, אנשי מקצוע רבים בתחום בריאות הנפש התקשו לטפל בהפרעת אישיות גבולית (BPD), ולכן הגיעו למסקנה שאין הרבה מה לעשות. אך כיום הפרוגנוזה לטיפול לטווח הארוך ל- BPD טובה יותר מאלה של דיכאון והפרעה דו קוטבית. עם זאת, הדבר דורש גישה מיוחדת. בשורה התחתונה, מרבית האנשים הסובלים מ- BPD יכולים ומצליחים להשתפר - והם עושים זאת די מהר עם הטיפולים והתמיכה הנכונים.

אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית, צריכים ללמוד איך להשתהות לפני שהם פועלים, להרהר ורק אז לפעול בדרכים חדשות. אט אט הרגלים חדשים אלו מסייעים להם לשמור על האיזון הרגשי שלהם ולהישאר בשליטה.

האם אתה מזדהה עם ההצהרות הבאות?

  • "לעתים קרובות אני מרגיש ריקנות".

  • "הרגשות שלי משתנים מהר מאוד, ולעיתים קרובות אני חווה עצב, כעס וחרדה קיצוניים".

  • "אני חושש כל הזמן שהאנשים שאכפת לי מהם יעזבו אותי או יעזבו אותי".

  • "הייתי מתאר את מרבית מערכות היחסים הרומנטיות שלי כאינטנסיביות, אך לא יציבות".

  • "האופן בו אני מרגיש כלפי האנשים בחיי יכול להשתנות באופן דרמטי מרגע לרגע - ואני לא תמיד מבין למה".

  • "לעתים קרובות אני עושה דברים שאני יודע שהם מסוכנים או לא בריאים, כמו לנהוג בפזיזות, לקיים יחסי מין לא בטוחים, לשתות אלכוהול, להשתמש בסמים או לבזבז כספים".

  • "ניסיתי לפגוע בעצמי, עסקתי בהתנהגויות של פגיעה עצמית כמו חיתוך, או איימתי בהתאבדות".

  • "כשאני מרגיש חוסר ביטחון במערכת יחסים, אני נוטה להשתלח או לעשות דברים אימפולסיביים כדי לשמור על האדם האחר קרוב".

סימנים וסימפטומים

הפרעת אישיות גבולית (BPD) באה לידי ביטוי בדרכים רבות ומגוונות, אך לצורך האבחון מקבצים אנשי מקצוע בתחום בריאות הנפש את התסמינים לתשע קטגוריות עיקריות. על מנת לאבחן BPD עליכם לענות על לפחות חמישה מהתסמינים הללו. יתר על כן, התסמינים חייבים להיות ארוכי שנים (בדרך כלל יתחילו בגיל ההתבגרות) ולהשפיע על תחומים רבים בחיים.

9 הסימפטומים של BPD:

  1. פחד מנטישה. אנשים עם BPD מפחדים לעתים קרובות להינטש ולהישאר לבדם. אפילו משהו מינורי כמו אדם יקר שמאחר להגיע הביתה מהעבודה או שנוסע לסוף שבוע עשוי לעורר פחד עז. מצב זה יכול לעורר מאמצים תזזיתיים לשמור על האדם האחר קרוב: תחנונים, היצמדות, להתחיל לריבים, לעקוב אחר תנועותיו של האהוב או אפילו לחסום פיזית את האדם מלעזוב. לרוע המזל, התנהגות זו נוטה להשפיע באופן הפוך ולהרחיק אחרים.

  2. מערכות יחסים לא יציבות. אנשים עם BPD נוטים לקיים מערכות יחסים אינטנסיביות וקצרות מועד. אתה עשויים להתאהב במהירות, מתוך אמונה שכל אדם חדש הוא זה שיגרום לך להרגיש שלם, רק כדי להתאכזב במהירות. מערכות היחסים שלך נראות מושלמות או מחרידות, ללא שום אמצע. האוהבים, החברים או בני המשפחה שלך עשויים להרגיש מטולטלים רגשית כתוצאה מהתנודות המהירות שלך - מאידיאליזציה לדיוואלואציה, כעס ושנאה.

  3. דימוי עצמי לא ברור או משתנה. כאשר יש לך BPD, תחושת העצמי שלך בדרך כלל אינה יציבה. לפעמים אתה עשוי להרגיש טוב עם עצמך, אך פעמים אחרות אתה שונא את עצמך, או אפילו רואה את עצמך כרע. כנראה שאין לך מושג ברור מי אתה או מה אתה רוצה בחיים. כתוצאה מכך, אתה מועד לעיתים קרובות להחליף מקום עבודה, חברים, אוהבים, דת, ערכים, מטרות או אפילו זהות מינית.

  4. התנהגויות אימפולסיביות והרסניות. אם יש לך BPD, אתה עלול לעסוק בהתנהגויות מזיקות מעוררות ריגושים, במיוחד כשאתה מוטרד. אתה יכול להוציא בצורה אימפולסיבית כסף שאתה לא יכול להרשות לעצמך, להפסיק לאכול, לנהוג בפזיזות, לקיים יחסי מין לא מוגנים או לצרוך חומרים ממכרים כמו סמים או אלכוהול. התנהגויות מסוכנות אלה עשויות לעזור לך להרגיש טוב יותר בטווח הקצר, אך הן פוגעות בך ובסובבים אותך לאורך זמן.

  5. פגיעה עצמית. התנהגות אובדנית ופגיעה עצמית מכוונת שכיחה בקרב אנשים עם BPD. התנהגות אובדנית כוללת חשיבה על התאבדות, ביצוע מחוות או איומים אובדניים או ביצוע ניסיון התאבדות בפועל. פגיעה עצמית כוללת את כל שאר הניסיונות לפגוע בעצמך ללא כוונה אובדנית.

  6. תנודות רגשיות קיצוניות. מצבי רוח לא יציבים נפוצים ב- BPD. רגע אחד, אתה עשוי להרגיש מאושר, וברגע הבא, נואש. דברים קטנים שאנשים אחרים לא מייחסים להם משמעות, יכולים לטלטל אותך רגשית. התנודות במצב הרוח הללו הן אינטנסיביות, אך הן נוטות לחלוף די מהר (שלא כמו הנדנדות הרגשיות של דיכאון או הפרעה דו קוטבית), הנמשכות בדרך כלל מספר דקות או שעות.

  7. תחושות ריקנות כרונית. אנשים עם BPD מדברים לעתים קרובות על תחושת ריקנות, כאילו יש בתוכם חור. בקיצוניות, אתה עלול להרגיש כאילו אתה "כלום" או "אף אחד". תחושה זו אינה נוחה, כך שקיימת נטייה למלא את החלל הזה בסמים, אוכל או מין, אבל שום דבר לא מרגיש מספק באמת.

  8. כעס מתפרץ. אם אתה סובל מ- BPD, אתה עלול להיאבק בכעס עז וסף תסכול נמוך. אתה עלול להתקשות לשלוט בעצמך ברגע שאתה "נדלק" - לצעוק, לזרוק דברים או להיות אכול זעם. חשוב לציין כי הכעס הזה לא תמיד מופנה כלפי חוץ. אתה עשוי להקדיש זמן רב לכעוס על עצמך.

  9. תחושת חשדנות או ניתוק מהמציאות. אנשים עם BPD לעתים קרובות נאבקים עם פרנויה או מחשבות חשדות בנוגע למניעיהם של אחרים. כאשר אתה נמצא תחת לחץ, אתה עלול אפילו לאבד קשר עם המציאות - חוויה המכונה דיסוציאציה. אתה עלול להרגיש ערפל, מרוחק או כאילו אתה מחוץ לגוף שלך.

מבחינת טיפול, נמצא מחקרית כי טיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT, ובפרט הטיפול הדיאלקטי התנהגותי DBT- Dialectical Behavioral Therapy – הוא היעיל ביותר ל BDP, אך לא רק. כיום גישה משמשת לטיפול בטווח רחב של קשיים בוויסות רגשי ומראה תוצאות מרשימות.


Wave
bottom of page