top of page

טיפול בגיל השלישי

טיפול בגיל השלישי

נכון ל 2019 שיעור בני ה 65 ומעלה בישראל עמד על 11% ולפי תחזית האוכלוסייה של הלמ"ס, הצפי הוא שאוכלוסיית הזקנים תגיע ל 1.66 מיליון, כלומר תגדל ב-77% עד שנת 2035.

תוחלת החיים של גברים בישראל היא מהגבוהות בעולם ועומדת על 81 שנים בממוצע, ותוחלת החיים של היא 84 שנים בממוצע.

היות שגיל הפרישה לגברים הוא 67 ולנשים 62, הרי שבתקווה לשני המינים יש שנים ארוכות של זקנה לחיותם.

'עקר בית' קומדיה שכתבה ענת גוב מציגה "טייס בכיר שפרש לפנסיה מוקדמת, הופך במהרה לנטל בלתי צפוי על אשתו ושתי בנותיו.
שגרת החיים בבית משתבשת ובנות המשפחה אינן יודעות איך להתמודד עם נוכחותו המתמדת, וגם הוא עצמו מבין ששגרת היום-יום וחיי משפחה הם אתגרים לא פשוטים".
קומדיה מצחיקה ללא ספק, כשצופים באירוע מבוים על הבמה, אך הרבה פחות מצחיקה למי שחווה את האירוע על בשרו. לא מעטים האנשים החוששים לפרוש לפנסיה כי כל זהותם מבוססת על עיסוקם המקצועי, כי לא פיתחו קשרים, תחביבים או הנאות שאינן קשורות לעבודתם.
לפיכך, יש חשיבות רבה להיערכות הפסיכולוגית לפרישה - שמייצגת קו פרשת מים עבור מי שהינם שכירים ואינם יכולים להמשיך בעבודתם גם אם ירצו בכך.

בדומה לכל סוג אחר של פסיכותרפיה, גם פסיכותרפיה לגיל השלישי מטרתה הקלה על סבל, לאפשר למטופל תפקוד נורמלי, ואם אפשר לרפא ולמנוע קשיים.

הידעת? נמצא כי פסיכותרפיה בגיל השלישי יעילה באותה מידה כמו למטופלים צעירים יותר.
כיום יש גוף ידע הולך וגדל על המאפיינים המייחדים את גיל הזקנה.

חלק מהתמות שעולות בגיל הזקנה הן דיכאון וחרדה בהקשר של אובדן בן או בת זוג, אובדן יכולות גופניות.

יש חשיבות רבה בפסיכותרפיה בגיל השלישי להבניה מחדש של תפיסה עצמית חיובית והערכה עצמית של המטופל/ת. הערכה עצמית תכופות היא תמה משמעותית בפסיכותרפיה עם מטופלים מבוגרים. תפקיד הפסיכותרפיסט לנסות להבין איך ניסיונות המטופל לשמר הערכה עצמית לאור אובדנים ביו-פסיכו-סוציאליים (ביולוגיים, פסיכולוגיים וחברתיים) קשורים להזדקנות, ולתמוך או להבנות יחד עם המטופל אסטרטגיות התמודדות.

היבט נוסף בפסיכותרפיה עם מבוגרים היא התמודדות עם אובדנים. זהו הנושא השכיח ביותר בעבודה עם זקנים, שככל שהם מזדקנים הם בהכרח חווים עוד ועוד אובדנים של בני זוג, חברים, קרובי משפחה, תפקידים, תפקודים ועצמאות, שיכולים להתרחש במקביל לפחד מאובדנים נוספים עתידיים. אחד הנושאים שעולים בטיפול הוא תחושת אשמת הניצולים, של מי שהיו עדים לסבלם ולמותם של יקיריהם.

נושא נוסף הוא התמודדות עם הזדקנות, מחלות ותלות אפשרית בזולת. פסיכותרפיה יכולה להציע יחסים בטוחים ויחסי אמון בהם ניתן לבחון את התחושות המפחידות הנוגעות לנושאים הללו, באופן מעצים.

ולבסוף ישנה כמובן התמה של
התמודדות עם המוות והגסיסה. בגיל זקנה המוות הופך למציאות שאי אפשר להכחישה, ולהכיר בכך יכול להיות אתגר לא פשוט. עם זאת, מעניין לציין שחרדת מוות מופיעה יותר בקרב מבוגרים צעירים מאשר בקרב זקנים, זאת משום שאצל זקנים כאב וסבל הקשורים למוות מסיק אותם יותר מהפחד מהמוות עצמו (Atiq, 2006).

טיפול בגיל השלישי

מומחים בתחום

טעינה
bottom of page