טיפול בפגיעות מיניות

תקיפה: המכה אדם, נוגע בו, דוחפו או מפעיל על גופו כוח בדרך אחרת, במישרין או בעקיפין, בלא הסכמתו או בהסכמתו שהושגה בתרמית - הרי זו תקיפה; ולענין זה, הפעלת כוח - לרבות הפעלת חום, אור, חשמל, גאז, ריח או כל דבר או חומר אחר, אם הפעילו אותם במידה שיש בה כדי לגרום נזק או אי נוחות [סעיף 378, חוק העונשין, תשל"ז-1977]

פגיעות מיניות הוא מונח כולל לטווח רחב של פגיעות - החל מפגיעות מיניות בילדות, דרך פגיעות מיניות חד פעמיות או חוזרות בבגרות וכלה בתקיפה מינית לפי הגדרתה לעיל.

במקרים רבים הפגיעה המינית נעשית מצד אדם עם עמדת כוח כלפי הנפגע/ת - עמדת הכוח יכולה להיות מתוקף סמכות; גיל; כוח פיזי; השפעה או ניצול חולשה זמנית כמו שכרות שאינה מאפשרת הסכמה.

בין סוגי התקיפה המינית ניתן למצוא:

• תקיפה מינית – מונח כולל לכל עבירות המין. כל פעולה או אמירה שנעשית בהקשר מיני בידי אדם כלפי אדם אחר, ללא הסכמתו של מושא האמירה או הפעולה.

• אונס – החדרת אבר או חפץ לאבר המין של האישה ללא הסכמתה. אונס היה ועדיין נחשב לפשע נגד נשים. אונס גברים הוא קיום יחסי מין שלא בהסכמה כשהקורבן הוא גבר.

• מעשה סדום - מונח משפטי המתאר מין אנאלי או אוראלי ללא הסכמת האישה או הגבר.

• ניסיון אונס – ניסיון החדרת אבר מאברי הגוף או חפץ לאבר המין של אישה או הגבר ללא הסכמתם.

• אונס קבוצתי – אונס המבוצע בידי שני תוקפים או יותר.

• אונס מתמשך – אונס חוזר ונשנה על פני תקופת זמן.

• גילוי עריות – התעללות או תקיפה מינית על ידי בן משפחה.

לפי נתוני ארגון הבריאות העולמי, כ-35% מהנשים בעולם עוברות פגיעה מינית פיזית במהלך חייהן.

עד גיל 12 שיעור הבנים והבנות הנפגעים זהה. לאחר מכן אחוז הפגיעה בנשים עולה, אם כי לא ברור באיזה שיעור, משום שישנו תת דיווח של גברים על הפגיעות שחוו כתוצאה מבושה.

ככלל, ישנו תת דיווח למשטרה בקרב גברים ונשים, בשל הנטייה החברתית להאשמת הקורבן.

מצב זה גורם לטראומה חוזרת של הנפגע/ת אל מול הרשויות.

גברים ונשים כאחד מתמודדים עם השפעות ארוכות טווח של חוויות ההתעללות שעברו. שיעור מסוים יפתח הפרעת דחק פוסט טראומטי PTSD, בעוד שנפגעי/ות תקיפה מינית בילדות מועדים יותר לפתח הפרעת דחק פוסט טראומטי מורכבת CPTSD.

בין הסימפטומים עליהם מדווחים נפגעים ונפגעות תקיפה מינית ניתן למצוא: דיכאון; חרדות; אובדנות; עוררות יתר; מיחושים או כאבים שאין להם הסבר רפואי או התפתחות מחלות פיזיות שמקורן במתח נפשי רב (למשל קרוהן); הפרעות אכילה; הפרעות בשינה; דיסוציאציה או בלשון העם 'ניתוקים' ועוד.

כל אלו הם מקור לסבל בלתי נתפס בחיי הנפגעות והנפגעים.

ישנן מגוון שיטות טיפול שמטרתן שיקום יחסי האובייקט, הקלה בסימפטומים, שיפור בתפקוד היומיומי, תמיכה ועוד.

בין השיטות נמצא למצוא את הטיפול הפסיכודינמי, טיפול EMDR ממוקד לטיפול בטראומה, DBT להקניית מיומנויות התמודדות, טיפול CBT להקלה על סימפטומים ועוד.

רוצה למצוא את המענה הטיפולי המתאים ביותר ולהתחיל לחיות חיים שראוי לחיותם? (כדברי מרשה לינהן מפתחת שיטת ה DBT)

צרו איתנו קשר ונשמח לסייע

טיפול בפגיעה מינית

התמודדות עם מגוון רחב של פגיעות מיניות- מאירוע בודד של תקיפה מינית בבגרות ועד לפגיעה מינית מתמשכת בילדות כולל טיפול בסימפטומים של CPTSD.

מומחים בתחום

טעינה