top of page
  • שיר דרור, הרצליה

איך תגדלו בנות מצליחות?


אז נכון ששומעים יותר ויותר על פמיניזם, יש יותר הזדמנויות לנשים בצה"ל ובשוק התעסוקה, אבל עדיין מעמדן של הנשים בישראל נכון להיום, נחות משמעותית מזה של הגברים. נשים משתכרות בממוצע הרבה פחות מגברים, אחוז גבוה יותר מבין האנשים החיים בעוני הן נשים, נשים חשופות לאלימות ולאלימות מינית הרבה יותר מגברים, ובקרב רוב המשפחות אין שוויון בחלוקת הנטל בין גברים לנשים במטלות הבית וגידול הילדים, גם אם הנשים הן קרייריסטיות.

איך נגדל ילדה שתאמין שיש לה מה להציע בשוק התעסוקה? איך נגרום לילדה שלנו להפוך לאישה עצמאית שאינה תלויה כלכלית בבן זוגה? איך מכוונים ילדה כך שתבחר בן זוג שהוא חבר לחיים שנכון עבורה? שתשים דגש על התפתחות אישית ולא על טיפוח חיצוני סיזיפי אינסופי?

ממה כדאי להימנע?

אל תעירו לה שהיא משתוללת כמו בן, היא משתוללת כמו ילדה וטוב שכך.

אל תגידו לה השכם והערב כמה היא יפה, גם אם היא ממש יפה - לא תרצו שזה יהיה הבסיס לערך העצמי שלה, כי יופי הוא דבר חולף.

אל תאלצו אותה לחבק, לנשק או לגעת במי שהוא לא רוצה, מתי שהיא לא רוצה, אפילו אם זו סבתא שבאה לביקור רק פעם בחודש.

אל תעירו לה על התנהגויות שהן לא נשיות לטעמכם כמו ישיבה ברגליים מפושקות במקום שלובות, צעקות, או התלכלכות בחומרים. תחשבו האם זו התנהגות שהייתם מעירים לבן עליה? אם לא- אז אל תעירו לה.

בכלל, אל תעבירו לה מסר שהיא צריכה להיות נקייה או לשמור על ניקיון מנקודת מבט נשית, אלא למדו אותה כללי היגיינה שנחוצים לכולם.

אל תעודדו אותה לקיים פעילויות של פולחן הגוף, כל סביבתה כבר עושה זאת, היא לא צריכה לשמוע מכם שהגיע הזמן שתסיר שערות מהרגליים, או מבית השחי או אפילו שפם. כשיגיע הרגע הנכון מבחינתה, היא כבר תדע לבקש את זה, וגם אם לא - כל עוד היא מרגישה נוח עם עצמה, זה מה שחשוב וזה ממש בסדר.

היחסים בין אבא ואימא

ילדה מגיל צעיר, מסתכלת איך אבא שלה מתנהג לאימא שלה ומתוך כך לומדת ומפנימה איזה יחס מגיע לה כאישה לקבל. אבא שמכבד את אימא, מגלה כלפיה חום ושותף מלא במטלות הבית וגידול הילדים, מהווה מודל חיובי לילדה, שתצמח להיות אישה שתאמין שזה מה שמגיע לה לקבל בזוגיות.

היחס לאחים ולאחיות

על אותו משקל, וודאו שאתם מחלקים את אותה כמות אחריות ומשימות בבית בין בניכם ובנותיכם, שימו לב שאתם לא מפקידים בידי הבנות יותר משימות רק מתוקף כך שהן בנות. כמו כן, וודאו שאתם מעניקים להם משאבים שווים – אותם דמי כיס, אותה כמות חוגים, אותן הזדמנויות לחוגים המועדפים על כל אחד ואחת מהם.

מה אתם בוחרים לחזק אצלה?

אתם מחמיאים לילדתכם האהובה. השאלה היא על מה אתם שמים את הדגש- האם על כך שהיא יפה, רגישה ועוזרת? אם כן, אתם עושים לה סוציאליזציה לתפקידה המסורתי של האישה, ולכן היא תאמין שעל כך היא נמדדת ובאפיקים הללו היא תשקיע את מרב המאמצים שלה. השתדלו לחזק את ילדתכם על כישורים מגוונים, ובפרט על הצלחות בתחומים שנחשבים יותר "גבריים", כי ילדות קולטות מהסביבה שבנות אמורות להיות פחות טובות במתמטיקה, בפיזיקה, בכדורגל. חשוב שהילדות יקבלו מכם ההורים מסר המאמין ביכולותיה בתחומים אלו.

מהם מרכיבי הזהות הנשית שחשוב לחזק?

בישראל במיוחד, אימהות היא תפקיד המועלה על נס, ואכן להיות אם זה תפקיד חשוב ומשמעותי מעין כמוהו. עם זאת, לא לכל אחת מתאים להיות אם, ולא כל אם שואבת את מרב הנאתה או את כל הנאתה מתפקידה האימהי. היות שהסביבה לא תמיד נותנת לאימהות לגיטימציה לבטא הנאה מאפיקים אחרים של חייהן, בנות מפנימות שעליהן לשאוף להיות בראש ובראשונה אימהות. הדגישי בפני בתך הנאות נוספות בחייך, אם בדברים ואם במעשים. מותר לך לעשות ולפעול למען עצמך ולמען הגשמתך האישית, וחשוב שתשתפי את בתך בזה, כך שתדע שלהיות אישה לא שקול רק ל-להיות אם.

הקניית מיומנויות גבריות

אבא, קח גם את בתך לשחק כדורגל, היא יכולה להפיק מכך הנאה גדולה. למד אותה לקדוח, להבריג, להחליף גלגל. כל אלו מיומנויות חיים שכל בן ובת זקוקים להם במידה שווה.

למדו את בתכם לעמוד על זכויותיה

אם בתכם רוצה לשחק כדורגל אבל אין בנות נוספות שרוצות בזה, והבנים מדירים אותה- עמדו לצדה וסייעו לה להילחם בכך. זהו חינוך מגיל צעיר לשוויון הזדמנויות, כך יש סיכוי שבבוא היום אם תתוגמל פחות מעמיתיה הגברים לעבודה רק על רקע מינה, היא תזהה בכך אי צדק ותילחם על המגיע לה.

הימנעו מסטיגמות

אם בתכם תזזיתית, קופצנית או ספורטיבית, ואולי גם במקרה לא אוהבת חצאיות ושמלות, אל תתייגו אותה כ"טום בוי". האם ספורטיביות עומדת בניגוד לנשיות? מי אמר שכל הנשים אמורות לאהוב ללבוש שמלות? חשבו כמה המסר הזה מגביל, ומחנך את הבנות להתיישר חזרה לתלם, שמשמעו להגביל אותן בבחירותיהן רק בגלל ציפיות חברתיות.

לפני היותה בת- היא אדם, ולכל אדם אמורה להיות בחירה חופשית בתחומי עניין, מראה, חברים וחברות ועוד. אל תצרו את צעדיה, יהיו מספיק שיעשו את זה במהלך הדרך, אבל לכם ההורים יש משקל רב בעיצוב עתידה כאדם חופשי ומאושר.

סייעו לבנותיכם לגבש מיניות בריאה

ילדות, כמו ילדים, מתחילות לחקור את מיניותן ואת גופן בגיל צעיר. הן בודקות מה יש להן ומה יש לאחיהם ולהוריהן. הן נוגעות בעצמן ובשלב מסוים מתחילות להפיק מכך הנאה. אוננות היא חלק בריא וחשוב בהתפתחותן המינית התקינה של הילדות. אל תמנעו את זה מהן, אל תביישו אותן, למדו אותן שזו פעולה פרטית שלא עושים בפרהסיה, אבל היא נעימה, מותרת ואף רצויה.

דברו על מה יש לבנות – פות, והימנעו לדבר אליהן או עליהן במונחי חסר- "לאחיך יש פין או בולבול ולך אין". ממש כפי שלא הייתם אומרים לבנכם "לאחותך יש פות ולך אין" אלא הייתם מסבירים מה יש לו. שיח במונחים של מה יש לבנות – יחסוך מהן בהמשך תחושה של פגימות, חוויה שהן חסרות או נחותות מהבנים. דברו עם בנותיכם על היכולת המופלאה שתהיה רק להן בעתיד לברוא חיים אם יבחרו בכך.

למאמר שהתפרסם ב YNET


Wave
bottom of page