top of page
  • שיר דרור, הרצליה

מתי כדאי להתחיל לדבר עם הילדים על פורנו?


"אם הילד שלי היה נחשף לפורנו הייתי יודעת"; "אין מצב שאני מדבר על זה עם הילד, כי אם הוא לא ראה – אז שאני אכניס לו רעיונות לראש?"; "יש לי ילדים טובים, יש לנו כהורים זוגיות טובה, לא רואה סיבה להתחיל לדבר על זה איתם מיוזמתי". מוכר לכם?

הורים רבים מתקשים לדבר עם ילדיהם על מין בכלל, ועל פורנוגרפיה בפרט. זה לא מפליא, פורנו שייך לעולם המבוגרים, ומבלי להיכנס כרגע לשאלת הערכיות בצריכת פורנו, הרי שלמבוגרים יש את הידע והכלים להתמודד עם מה שהם רואים. לילדים אין.

עוד ועוד מחקרים, סקרים וכתבות מראים, שכבר ביסודי – בכיתות ב' או ג' יש ילדים שנחשפים לפורנו, ולקראת כיתה ו' כבר מדובר ברוב מוחלט של בנים וכמחצית מהבנות. הסיבה היא ללא ספק החשיפה המוגברת והלא מבוקרת למדיה. בעבר, מכשיר נייד שימש לשיחות ולהודעות טקסט, אבל כיום, כל מכשיר כזה הוא חיבור מידי לאינטרנט ששולטת בו תעשיית מין משגשגת. רק כדי לסבר את האוזן: אתרי פורנו זוכים ליותר מבקרים בכל חודש מ Netflix, Amazon ו-Twitter גם יחד!

אז נכון שסרטי פורנוגרפיה באורך מלא כרוכים בתשלום, אבל... פרומואים, טיזרים וגיפים של פורנו – עולים כפרסומת מזמינה באתרי יוטיוב, עולים תוך כדי שימוש באפליקציות בנייד, ומופיעים כבאנרים במגוון אתרים אחרים שילדים חשופים אליהם. למעשה, קשה לילדים להימנע מלהיחשף לפורנו.

ההשלכות של החשיפה לפורנוגרפיה על ילדים, עשויות להיות מרחיקות לכת- עיצוב תפיסות מעוותות על מיניות ויחסים – נשים כנועות, ללא שיער גוף משמשות אובייקט לחדירה, לאלימות ומוצגות כמי שנהנות מזה; תפיסת דימוי גוף שלילית בגלל הצגת איברי מין בגדלים לא סבירים של השחקנים ומזוויות צילום שמעצימות את זה עוד יותר; התמכרות לצריכת פורנו בקרב בנים בעיקר; התקבעות סטריאוטיפים מיניים בקרב בנים ובנות ועוד.

למשל- הידעת שכיום מתבגרים נוטים להתנשק פחות ולקיים יותר מין אוראלי? נשיקה נתפסת בעיניהם כאקט אינטימי, שיש לייחד אותו לאחד או לאחת, ולא לעשות עם כל אחד (היא הרי לא מופיעה בפורנו), אבל מין אוראלי לא נתפס כמין כלל, והשפה המכובסת של "זה רק לרדת" - משרתת סיפוק מיני של בנים בעיקר, הנובע מתפיסות שהן תוצר של חשיפה לפורנוגרפיה.

"הבן שלי בן 9, אין מצב שהוא רואה פורנו"

יש לו פלאפון? אם לא, לחברים שלו יש? אם לא, לאחים של החברים שלו יש?, אם ענית כן על אחת או יותר מהשאלות הללו, יש להניח שהבן או הבת שלך נתקל/ה בפורנו.

"איך אני אתחיל לדבר איתו על זה? זה ממש מביך אותי!"

מחקרים מראים שידע אמין ומבוסס על מיניות, על יחסים ועל פורנוגרפיה – אינו מגביר את צריכתם או מוריד את גיל ההתנסות, אלא להיפך. אין מה לחשוש משיחה פתוחה וכנה על נושא שאם ילדך עוד לא נחשף אליו, סביר שייחשף אליו בעתיד הקרוב.

אפשר להתחיל בשיחה על כך שיש תעשייה שלמה של קולנוע, שמשתמשת בגברים ונשים שמקיימים יחסי מין, כדי להרוויח מזה כסף. הרבה פעמים אנחנו יכולים לראות פתאום על המסך אנשים ערומים, או צילום מקרוב של איברי מין של גברים או של נשים, שמנסים לפתות אותנו להיכנס לאתרים הללו. זה לא שייך לילדים, ולא טוב לילדים, וזה גם בכלל לא מציג יחסים אמיתיים בין אנשים. לא ככה אנשים מקיימים יחסי מין, ולא ככה נראים איברי המין של אנשים מבוגרים.

אם ילדיכם מספר שאכן נחשף לדימויים פורנוגרפיים, הקשיבו לו היטב. מטרתכם היא ליצור אווירה פתוחה ומקבלת, שתאפשר לו להמשיך ולפנות אליכם בכל נושא, כולל זה, כדי שתהיה לכם אפשרות להשפיע. אם תכעסו עליו, מרבית הסיכויים שתחסמו את אפיק התקשורת הישירה איתו לעתיד, וזה לא משהו שכדאי שיקרה.

כדי לא לחשוף יותר ממה שהתכוונתם, בררו עם ילדיכם מה ראה בדיוק, כדי שתוכלו לתווך לו את המציאות ולהסביר לו איך הדברים נראים בעולם האמיתי. חשוב להסביר לילדים שפורנו זה לא צילום של יחסי מין, אלא של אלימות במין (מחקרים מראים שב 90% מהסצנות בפורנו יש אלימות מילולית, פיזית או שילוב של השניים), למעשה עיוות של יחסי מין שיש אנשים מבוגרים שאוהבים לצפות בו, אבל זה יכול לגרום לילדים לחשוב דברים לא נכונים על העולם, ולכן תמיד כדאי להספיק לצפות אם התוכן "קופץ", והכי חשוב- לשתף את ההורים כדי שיוכלו לעזור.

באיזה גיל להתחיל לדבר על פורנו?

בגיל שבו ילדיכם נשאר לצפות לבד במסך, ובעיקר רגע לפני שהוא או היא מקבלים נייד ראשון משלהם.

כמה כללי אצבע שחשוב לזכור:

  • תיווך המציאות: ילדים צעירים עדיין לא פיתחו חשיבה ביקורתית על העולם, ואם לא תעזרו להם בתיווך המציאות – תפיסת המציאות שלהם תתעצב מתוך התכנים שייחשפו אליהם במדיה. גם בחלק מהפרסומות, יש חשיפה לא מותאמת של חלקי גוף, ורמיזות מיניות שבלי תיווך נכון יהפכו להיות עבור הילדים בבחינת שיקוף של המציאות.

  • שיחה על מין או על אלימות מינית אינה מעודדת מתירנות מינית. אם כבר, אז להיפך. לפעמים אפשר לראות ילדות או נערות שמחפשות חום ואהבה דרך מגע מיני ואינן מודעות לכך. דווקא הקניית ידע אמין על המציאות, מאפשרת לילדים לעשות החלטות מחושבות יותר.

  • חשיפה לפורנו לא מעידה על ילדים טובים או רעים, מחונכים או לא מחונכים. הפורנו פשוט שם, זמין, אורב בכל רגע מתוך המסכים שהשליטה עליהם הופכת לכמעט בלתי אפשרית. אז אם ילדים מחזיקים בכלי רב עוצמה כמו מסך עם חיבור לאינטרנט, מוטב שיידעו לפעול ולהגיב מולו כך שייפגעו כמה שפחות.

  • השאירו אפיק תקשורת פתוח. סביר להניח שאת שהשיחה שתקיימו בגיל 6 ברמה מסוימת, תצטרכו לקיים שוב בהמשך, ואף מספר רב של פעמים. יכול להיות שלילדיכם יהיו שאלות בנושא, פתאום ייחשף לתוכן שירצה לברר אתכם בעקבות השיחה הקודמת וכיוצא באלו. אל תיבהלו. כל עוד יש לכם אפיק תקשורת פתוח – יש לכם השפעה.

  • היעזרו בכלים טכנולוגיים לניטור תכנים מזיקים. יש כיום מגוון כלים שמאפשרים רמה מסוימת של בקרה על התכנים אליהם ילדיכם נחשפים במדיה- ביוטיוב אפשר להגדיר חשבון בטוח לילדים שיסנן תכנים מיניים, ישנן אפליקציות שמנטרות את התכנים שילדים נחשפים אליהם ושולחות התראה להורים במקרה של חשיפה לתכנים בעלי אופי מיני או אלים ועוד.

90% מהצופים בפורנוגרפיה הם בני 12-17; 9 מתוך 10 ילדים בגילאי 8-16 כבר נחשף לפורנוגרפיה...

 

Wave
bottom of page