top of page
  • שיר דרור, הרצליה

מחקר: אפשר וכדאי לעודד הכרת תודה ונדיבות אצל ילדים

עודכן: 17 בדצמ׳ 2020


אם אתם הורים, אולי גם אתם שותפים לדאגה מעליית החומרנות בקרב ילדים וילדות.

לפי מחקרי עבר קיים קשר בין חומרנות למגוון בעיות נפשיות כגון חרדה ודיכאון כמו גם עמדות והתנהגויות אנוכיות. מחקר חדש שהתפרסם בכתב העת לפסיכולוגיה חיובית מציע כמה טקטיקות הוריות שיכולות לרסן את הנטיות החומרניות של הילד.

הממצאים מראים שניתן להפחית חומרנות בקרב צרכנים צעירים, כמו גם את אחת התוצאות השליליות (אי נדיבות) תוך שימוש באסטרטגיה פשוטה – טיפוח הכרת תודה עבור הדברים והאנשים בחייהם. כך לפי פרופ' צ'פלין לשיווק באוניברסיטת אילינוי בשיקגו וחוקר שותף במחקר זה.

אחרי מחקר שכלל מדגם רחב בו השתתפו יותר מ 900 מתבגרים בגילאי 11 עד 17, הצוות של צ'פלין מצא קשר בין טיפוח הכרת תודה להשפעה על הפחתה במטריאליזם (חומרנות) ועלייה במידת הנדיבות.

הצוות דגם 870 מתבגרים וביקש מהם להשלים שאלון מקוון לדיווח עצמי להערכת מידת החומרנות שלהם, הערך שנתנו לכסף ולמוצרים חומריים, ושאלון עם 4 פריטים להערכת הכרת תודה להערכה עד כמה המתבגרים בהודיה על אנשים ומקצועות בחייהם.

בשלב הבא, החוקרים ביצעו ניסוי בקרב 61 מתבגרים וביקשו מהם להשלים את אותו שאלון על הערכת תודה שמילאו בשלב הראשון של המחקר און ליין. המתבגרים הוקצו באופן רנדומלי לנהל יומן למשך שבועיים. קבוצה אחת התבקשה לתעד עבור מי ועבור מה הם מודים בכל יום ביומן ההודיה, וקבות הביקורת התבקשה לתעד רק את הפעילויות שלהם.

כעבור שבועיים, היומנים נאספו והמשתתפים מילאו שוב את שאלון מדד החומרנות והכרת התודה כמו מקודם. לאחר מכן נתנו לילדים 10 שטרות של 1$ עבור השתתפותם במחקר והם יכלו לשמור את הכסף או לתרום את חלקו או את כולו לנזקקים.

התוצאות הראו, שהקבוצה שמילאו יומן הכרת תודה גילו יותר נדיבות ביחס לילדים בקבוצת הביקורת. מתבגרים, שהיו בקבוצת הניסוי שניהלו את יומן ההודיה תרמו יותר מ 2/3 ממה שהרוויחו. אלו שהיו בקבוצת הביקורת ורק תיעדו את פעילויותיהם תרמו פחות מ 1/2 ממה שהרוויחו.

תוצאות המחקר מצביעות על כך שרמות גבוהות של הכרת תודה נקשרות לרמות נמוכות יותר של חומרנות בקרב מתבגרים לרוחב קבוצות דמוגרפיות שונות.

החוקרים מציעים כמה טיפים איך לרסן חומרנות ואיך להגביר את תחושת הכרת התודה אצל הילדים:

  • העצימו הכרת תודה של ילדיכם על ידי רפלקציה סביב שולחן ארוחת הערב

  • עודדו את הילדים להכין פוסטרים שבהם יכתבו על מה הם מודים

  • או לחילופין החזיקו בבית "צנצנת הכרת תודה" שבה ילדים ומתבגרים ישימו פתקים שבהם יכתבו דברים שהם מודים עליהם בכל שבוע, ובתוך כך על הדרך יפחיתו את מידת חומרנותם

וכעת, כמה טיפים משלי:

  • בעולם השבע, ילדים ממשפחות במצב סוציו אקונומי בינוני או גבוה, נהנים משפע אינסופי. ימי ההולדת הופכים לאירועים שבהם חלק מההורים תוהים מה עוד אפשר לתת לילד/ה שיש לו כבר הכל. במקום לרכוש עוד חפץ חומרי, עודדו את ילדיכם לתרום חלק ממתנותיהם לנזקקים או לאסוף כסף במקום מתנה, ואחוז מסוים ממנו לתת לתרומה ליעד עליו תסכימו יחד עם הילד/ה.

  • היו מודל לחיקוי לילדיכם. ככל שתרבו להכיר תודה על מה שיש לכם ועל האנשים שבחייכם, כך ייטו לעשות גם ילדיכן.ם.

ביבליוגרפיה

Chaplin, L. N., John, D. R., Rindfleisch, A., & Froh. J. J. (2018). The impact of gratitude on adolescent materialism and generosity. The Journal of Positive Psychology, 1-10.

Wave
bottom of page