top of page
  • תרגום מאמר - שיר דרור

מהן ההשפעות ארוכות הטווח של משמורת משותפת על הילדים?

עודכן: 17 בדצמ׳ 2020


למרבה הצער, מספר המתגרשים נמצא בעלייה מתמדת. זוגות המתגוררים יחד שנים רבות, מחליטים להיפרד כשכבר יש להם ילדים.

במצבים אלו, חלק מהזוגות שוקלים משמורת משותפת על הילדים. יש שני סוגים עיקריים של משמורת משותפת: חוקית ופיזית. המינוח עצמו מרמז שלשני ההורים זכויות שוות על הילדים. שני ההורים מגדלים את הילדים, חולקים באופן שווה את הזמן עם הילדים וחולקים את האחריות עליהם. זה אומר, שלשני ההורים יש משמורת חוקית ופיזית על הילד. הסוג הנפוץ של משמורת משותפת הוא הסוג החוקי- הכוונה היא שלשני ההורים יש יכולת לקבל החלטות ארוכות טווח ביחס לגידול הילד וביחס לרווחתו. אבל הילד מתגורר עם הורה אחד בלבד, להורה השני יש הסדרי ראייה עם הילד.

ההשפעה של משמורת משותפת

לפי מספר סקרים, אבות מבלים יותר זמן עם ילדיהם בהסדר של משמורת משותפת מאשר בכל הסדר משפטי אחר. המצב משתנה כשלאם יש משמורת בלעדית. הקשר של הילד עם אביו נחלש במצב כזה ופוחת, בעוד שבמקרה של אב משמורן, הקשר אם-ילד דווקא נשמר.

ברור מאליו שלילד חשוב להיות בקשר עם שני הוריו, עם זאת, להסדר מסוג זה יש גם מחירים. יש הרבה מאוד השפעות פסיכולוגיות משניות למעברים הבלתי פוסקים מבית אחד לאחר. זה יכול להוביל למתחים ובלבול.

השפעת הסדר המשמורת משתנה ממקרה אחד לאחר. זה תלוי בעיקר בנסיבות של גירושי ההורים, גיל הילד והמגדר שלו, משתנים סוציו-אקונומיים וכיוצא באלו. הגדרה מוחלטת באשר לתוצאות הסדר משמורת כזה או אחר, היא כמובן שגויה מיסודה.

השפעות שליליות

"משמורת משותפת" החליט בית המשפט. אז, האם זה מבטיח את טובת הילד? אולי, באופן כללי, זו ההחלטה הנכונה, אך לא הטובה ביותר.

יש לקחת בחשבון את ההשפעות השליליות הבאות ששל משמורת משותפת:

  • "איפה הבית שלי?" הילד יחשוב לעצמו. זוהי שאלה נפוצה בקרב ילדים שעוברים כל העת בין בית הורה אחד להורה שני. תכופות הם לא מרגישים בשום מקום שהם בבית. האם אי פעם שמת לב שהם אומרים "אמא בבית", "אבא בבית", אלו הם סימפטומים המעידים על תחושת היעדר בית... הם מחפשים את בעל הבית כדי להתמקם.

  • "מה נכון בשבילי- אמא אומרת X ואבא אומר Y" כשמגדלים ילד בשני בתים נפרדים יכול להוביל לבלבול של הילד ביחס למה טוב או רע עבורו. למשל- שעת ההשכבה יכולה להיות שונה בכל אחד מהבתים, חוקי הבית הכלליים יכולים להיות שונים, ועל הילד להסתגל בכל פעם לחוקי המקום שבו הוא נמצא שמשתנה שוב ושוב. מומלץ להחליט מראש על התנאים המרכזיים לגידול כדי להימנע ממצבים מבלבלים שכאלו.

  • "מה שלי?" משמורת משותפת פירושו שיש מהכל כפול- חדר, ביגוד, ריהוט, אפילו חברים וכמובן החיים... תכופות זה מוביל להוצאות כפולות שלהורים אין יכולת לכסות. 50% מהילדים שחוו מגורים כפולים, אפילו לא הולכים למכללה בשל קשיים כלכליים.

שיתוף פעולה!

לא חשוב מה סוג המשמורת שהחלטתם עליו, הורים צריכים למצוא דרכים לתקשורת הדדית ושיתוף פעולה. אנו מולידים ילדים ויש לנו אחריות לכל החיים עליהם. אפילו בעת הגירושין, הורים צריכים לכתוב הצהרת כוונות משותפת לאופן גידול הילדים המשותפים שלהם. זה צריך לכלול שיטות כלליות, כללים, עונשים, מטלות ושגרות לגידול הילד. אותו סגנון הורות הוא חובה כדי להשיג עקביות שלרוב חסרה במשמורת המשותפת. אף אחד מההורים הוא לא האויב של הילד, ולאחד כוחות כנגד ההורה השני זה לא פתרון כדאי בכל מקרה.

זכרו! עזבו את העקרונות מאחור ומצאו דרך לתקשר זה עם זו, כי רק כך תוכלו לעזור לילדיכם לממש את מלוא הפוטנציאל הגלום בו.

מאמר המקור: https://margarianlaw.com/effects-joint-custody-children/

Wave
bottom of page