top of page
  • תמונת הסופר/תשיר דרור, פסיכותרפיסטית בהרצליה

8 דרכים לגשת לעובד במצוקה

עודכן: 23 במאי 2023


מבוסס על תרגום המאמר מאת Steinbrecher


סיטואציות טעונות רגשית בעבודה, יכולות לעורר אי נוחות רבה בקרב מנהלים, וקשה להתמודד איתן. בהמשך למאמר על איך נזהה עובד במצוקה, להלן כמה אפשרויות שיסייעו להתמודד עם הסיטואציה בצורה מיטבית.

  1. אל תתעלמו. הכי גרוע שאפשר, זה להתנהג כאילו לא קרה דבר, ולהמשיך הלאה. התמודדות עם סוגיות רגשיות יכול לעורר אצלך קושי מול האופן שבו אתה מתמודד עם מצבים רגשיים, אך התעלמות בסופו של דבר, תוביל להחרפת המצב. אולי אתה נוטה להאמין שאם תתעלם, זה יעבור, או שאתה שומר על ניטרליות בכך שאתה לא מתערב, אבל ההיפך הוא הנכון. על ידי "הימנעות" אתה מעביר מסר חד וברור ש"לא אכפת לך". אנשים זוכרים בחיבה אנשים שעוזרים להם, אך הם לעולם לא שוכחים את מי שהתעלם מהם בשעת מצוקה.

  2. היה דיסקרטי. חשוב לדבר עם האדם בפרטיות. בצע הערכה מהירה ומתחשבת של המצב. אתר מיקום פרטי לשיחה, כך שהעובד ירגיש מוגן ורגוע יותר שהוא לא מושא לצפייה מצד אחרים.

  3. היה נוכח ותקשיב בתשומת לב. זה נשמע פשוט, אבל קל להיות מוסח כשאתה שומע אימיילים נכנסים, או זמזום של הודעות טקסט. אם השיחה מתארכת מעל המצופה, ייתכן ותחוש צורך להציץ בסלולרי שלך או במחשב. אל תעשה זאת.

  4. תן לו לומר מה שהוא צריך לומר. חלק מהאנשים ירצו לדבר בפתיחות, ובאריכות לגבי רגשותיהם, בעוד שאחרים לא ירצו לדבר כמעט בכלל.

  5. אל תנסה לתקן. הצעת פתרונות מבלי להקשיב עד הסוף לדברי העובד, אינה טקטיקה יעילה. זה רק יגרום לאדם לחוש שמתעלמים ממנו ומתחושותיו ושדעותיו אינן חשובות. הילחם בצורך להעניק עצה בהתבסס על ניסיונך. המפתח בהקשבה פעילה היא לא להעביר ביקורת, או להציע הצעות חסרות בסיס.

  6. שאל שאלות. שאל איך תוכל לעזור. אחרי שלעובד ניתנה ההזדמנות לפרוק את תחושותיו, אתה יכול לשאול מה יגרום לו להרגיש טוב יותר. שים לב שאתה מציע את כל מקורות התמיכה שישנם שביכולתך לספק.

  7. הצע תכנית תמיכה. מה האדם הזה צריך ברגע המשבר הזה? נסיעה הביתה? בן משפחה? עזרה מקצועית? פסק זמן? עשה כל שביכולתך בכדי לסייע לו לעבור את המשבר החולף והלאה שינחם אותו.

  8. אמץ חשיבה קדימה. זהו רגע קריטי בחיי העובד שלך, והתגובה שלך משמעותית. גם אם העובד השתלח בך וזה פגע באגו שלך, חשוב שתשמור על איזון וקור רוח.

יוסי מנהל זוטר בצוות QA עבר תקופת משבר עקב תהליך גירושין מאשתו. במהלך אותה תקופה, כך התברר בדיעבד, אשתו של יוסי התלוננה עליו במשטרה בגין התעללות מילולית. כמה ימים לאחר מכן, יוסי התפרץ על אחד מעובדי הצוות שלו, בצורה לא פרופורציונאלית ולא מותאמת והעובד התלונן על כך בפני ההנהלה הבכירה והגיש את התפטרותו. כשאלעד מנהלו של יוסי פנה אליו לדבר איתו כדי לברר מה קורה, יוסי מיהר להתפרץ גם עליו, תוך שהוא מעליב אותו על עבודה מקצועית כושלת לכאורה.

אלעד שהכיר את אבני הדרך בשיחה עם עובד על נושאים רגישים, הקשיב לכל מה שיוסי הטיח בו בשקט, עד שסיים, אזר כוחות ובקור רוח, אך לא בכנות אוהדת אמר ליוסי שהוא לא מתנהג כתמול שלשום ושאל אותו במה יוכל לעזור לו. בתגובה, יוסי פרץ בבכי, ושיתף את אלעד בתקופת המשבר שהוא חווה.


במסגרת סדנאות מנהלים, ניתן להקנות למנהלים בכל הדרגים, כלים לשיח רגשי מקדם, להקשבה פעילה ומיטיבה ולתמיכה רגשית בעובד. כל אלו תורמים בסופו של יום לעובד מרוצה ולויאלי יותר לארגון, וליעילות והצטיינות בעבודה.

לפרטים נוספים אודות סדנאות ארגוניות וליווי מנהלים פרטני, צרו קשר עם מרכז דרור לנפש בטלפון 0778040210 בהודעת ווטסאפ 0553180535




Wave
bottom of page