top of page
  • תמונת הסופר/תשיר דרור, פסיכותרפיסטית בהרצליה

איך תדעי שעושים לך גסלייטינג? 11 סימני אזהרה לנרנור - Gaslighting

עודכן: 11 בנוב׳ 2020

כתיבה: שיר דרור MSW, פסיכותרפיסטית, בהרצליה

Gaslighting היא טקטיקה מניפולטיבית שנעשה בה שימוש כדי לזכות בכוח, והיא עובדת מעל ומעבר למצופה. זוהי סוג של התעללות נפשית, שגורמת לקורבן להיות בחרדה מתמדת, בלבול ותחושת ערעור המציאות.

זוהי טקטיקה שבה אדם או ישות, במטרה לזכות בכוח, גורמת לקורבן לפקפק במציאות שלו. כל אחד רגיש ל Gaslighting וזוהי טקטיקה שכיחה שניתן למצוא בקרב מתעללים, דיקטטורים, נרקיסיסטים ומנהיגי כתות. זה נעשה לאט, כך שהקורבן לא מבין עד כמה עבר שטיפת מוח. למשל בסרט Gaslight מ 1944, גבר מתמרן את אשתו עד לנקודה שבה היא מאמינה שהיא מאבדת את שפיותה.


להלן 11 סימני אזהרה לשימוש בטכניקת ה Gaslighting[1]:


  1. הם מספרים שקרים בוטים את יודעת שזהו שקר מזעזע, ועם זאת הוא מספר לך אותו בפנים חתומות. למה הם כל כך מזעזעים? כי הם מייצרים תקדים. אחרי שסיפר לך שקר ענק, את לא בטוחה אם משהו ממה שהוא אומר לך הוא אמת. לשמור אותך לא יציבה זו המטרה.

  2. הם מכחישים שהם אי פעם אמרו משהו גם אם יש לך הוכחה לכך את יודעת שהוא אמר שהוא יעשה משהו; את יודעת ששמעת את זה. אך הוא מכחיש את זה ללא הרף. זה גורם לך להתחיל לפקפק במציאות שלך – אולי הוא מעולם לא אמר את זה?!. וככל שהוא עושה זאת יותר, כך את מפקפקת במציאות שלך יותר ויותר ומקבלת את שלו.

  3. הם משתמשים במה שקרוב ויקר לך כתחמושת הוא יודע כמה חשובים לך הילדים שלך והוא יודע כמה חשובה לך הזהות שלך, כך שזה יכול להיות אחד הדברים הראשונים שהוא יתקוף. אם יש לך ילדים, הוא יכול להגיד לך שלא היית צריכה אותם. הוא יגיד לך שאת היית בן אדם ראוי לולא היו לך כל כך הרבה תכונות שליליות. הוא יתקוף את הבסיס של זהותך.

  4. הם מתישים אותך לאורך זמן זה אחד הדברים הערמומיים בגסלייטינג – הוא נעשה בהדרגה, לאורך זמן. שקר פה, שקר שם, הערה מרושעת מפעם לפעם.... ואז זה יוצא משליטה. אפילו האישה החכמה ביותר, המודעת ביותר יכולה להישאב למניפולציה הזו – היא עד כדי כך יעילה. זו האנלוגיה ל"צפרדע במחבת הלוהטת": החום עולה בהדרגה, כך שהצפרדע לא מבינה מה קורה לה.

  5. מעשיהם לא תואמים את מה שהם אומרים כשמתעסקים עם אדם או ישות שמפעילה גסלייט, הביטי על מה הם עושים ואל תתייחסי למה הם אומרים. מה שהם אומרים חסר משמעות, אלו רק דיבורים. מה שהם עושים זה לב העניין.

  6. הם מכניסים תגבורת חיובית כדי לבלבל אותך האדם או הישות הללו מפרקים אותך לגורמים. האדם שאומר כל הזמן שאת חסרת ערך, פתאום מהלל אותך על משהו שעשית. זה מוסיף עוד מידה של אי נוחות. את חושבת "טוב, אולי הוא לא כזה גרוע". כן, הוא כן. זהו ניסיון מחושב לשמור אותך לא יציבה – ושוב, במטרה לגרום לך לערער במציאות שלך. גם שימי לב על מה משבחים אותך, סביר להניח שזה משהו שמשרת מפעיל המניפולציה.

  7. הם יודעים שבלבול מחליש אנשים גסלייטרס יודעים שאנשים אוהבים תחושת יציבות ונורמליות. מטרתם היא לעקור זאת מן השורש ולגרום לך לפקפק בכל דבר כל הזמן, והנטייה הטבעית של אנשים היא להישען על האדם או הישות שיעזרו להם לחוש יותר יציבים וזה המניפולטור שבחייהם.

  8. הם משליכים הוא יכול להיות נרקומן או רמאי, למרות זאת הוא כל הזמן מאשים אותך בזה. זה נעשה בתכיפות רבה כל כך, שאת מתחילה להתגונן ומוסחת מהתנהגות המניפולטור עצמו.

  9. הם מנסים לגרום לאנשים להתייצב כנגדך גסלייטרס הם אלופים במניפולציות ובמציאת אנשים שהם יודעים שיתייצבו לצידם לא משנה מה – והם משתמשים באנשים הללו כנגדך. הוא יעיר הערות כגון "הוא יודע שאת טועה", או "גם היא יודעת שאת חסרת ערך". תזכרי שזה לא אומר שהאנשים הללו באמת אמרו את הדברים הללו. גסלייטר הוא שקרן כפייתי. כשהגסלייטר משתמש בטקטיקה הזו – זה גורם לך להרגיש שאת לא יודעת על מי את יכולה לסמוך או לפנות לעזרה – וזה מוביל אותך ישירות אליו בחזרה. וזה בדיוק מה שהם רוצים: לבודד אותך מהסביבה, מאפשר להם יותר שליטה על חייך.

  10. הם יגידו לך או לאחרים שאת משוגעת זה אחד הכלים היעילים ביותר של הגסלייטר, כי הוא מזלזל בך. הגסלייטר יודע שאם הוא יגרום לך לפקפק בשפיותך, אנשים לא יאמינו לך כשתספרי על אותו אדם שהוא מתעלל בך או חסר שליטה. זוהי טכניקה שלטת.

  11. הם יגידו לך שכל האחרים שקרנים בכך שיגיד לך שכל האחרים (המשפחה שלך, התקשורת) הם שקרנים, זה שוב גורם לך לפקפק במציאות שלך. מעולם לא הכרת מישהו עם תעוזה לעשות זאת, אז כנראה שהוא אומר את האמת, נכון? לא. זוהי טכניקה מניפולטיבית. זה גורם לאנשים לפנות לגסלייטר בשביל המידע "הנכון" – שהוא אינו מידע נכון כלל.

ככל שתהיי מודעת יותר לטכניקות הללו, כך תוכלי לזהות אותן מהר יותר ולהימנע מליפול קורבן למלכודת הגסלייטר

בצפייה בסרט התעודה על מיכל סלה מתחוור לצופה עד מהרה, איך בעלה אלירן מלול התעלל בה לאורך תקופה, תוך שהוא מבודד אותה ממשפחתה ומייצר מיצג שווא של אדם נחמד ומקסים שכל בני משפחתה אוהבים מאוד.



באותו האופן ניתן לראות בסדרה עקורים, דרך דמותה של סופי – המבוססת על קורנליה[2], דמות אמיתית מאוסטרליה, שנפלה קורבן לכת Kenja – איך הגורואים בכת נוקטים בטקטיקות של גסלייטינג, שלמרבה הצער, במקרה שלה גם היו טריגר להתפרצות סכיזופרניה.




סדרה מצוינת נוספת שממחישה תופעה זו בתוך הנישואים היא בסדרת המתח הבלגית בנטפליקס The Twelve שדרך סיפורה של דלפין אחת המושבעות, ניתן לראות כיצד בעלה מפעיל עליה טקטיקה של השפלות, בידוד ופירור זהותה העצמית באופן הולך וגובר


כתבה בנושא כתות:

Wave
bottom of page