top of page
  • תמונת הסופר/תשיר דרור, פסיכותרפיסטית בהרצליה

מהו דיכאון קליני?


דיכאון Depression מכונה גם דיכאון קליני Clinical depression, הפרעת דיסתימיה Dysthymic depression, הפרעת דיכאון מאז'ורי Major depression disorder, דיכאון חד קוטבי Unipolar depression.


דיכאון זוהי הפרעת מצב רוח שגורמת לתחושת עצב ואובדן עניין. הפרעת דיכאון משפיעה על האופן בו האדם הסובל ממנה מרגיש, חושב ומתנהג ויכולה להוביל למגוון בעיות רגשיות וגופניות. דיכאון קליני יכול להשפיע על קיום שגרת היום, והאדם יכול לחוש לפרקים שהחיים אינם ראויים לחיותם.


דיכאון קליני זוהי מחלה קשה שיכולה לכלול חלק מהתסמינים הבאים: תחושת עצבות או ריקנות; איבוד עניין בפעילויות מועדפות; אכילת יתר או הימנעות מאכילה; קשיי שינה או עודף שינה; תחושת עייפות והיעדר אנרגיה כך שאפילו מטלות קטנות דורשות מאמץ מיוחד; תחושת חוסר אונים, התפרצויות זעם, רגזנות, חרדה או אשמה; כאבים או מיחושים דוגמת כאבי ראש, התכווצויות או בעיות עיכול או כאבים אחרים בלתי מוסברים; מחשבות אובדניות או ניסיונות אובדניים.


סימפטומים בקרב ילדים ומתבגרים

סימנים ותסמינים שכיחים של דיכאון בקרב ילדים ומתבגרים דומים לאלו של מבוגרים, אך יכולים להופיע מספר הבדלים.

בקרב ילדים צעירים סימפטומים של דיכאון יכולים לכלול עצבות, רוגז, היצמדות, דאגה, כאבים ומיחושים, סירוב ללכת לבית הספר או תת משקל.

בקרב מתבגרים הסימפטומים עשויים לכלול עצב, רוגז, מחשבות שליליות ותחושת חוסר ערך, כעס, ביצועים ירודים, נשירה סמויה מבית הספר, תחושת חוסר מובנות ורגישות יתר גבוהה, צריכת חומרים משני מצב רוח, אכילת יתר או עודף שינה, פגיעה עצמית, אובדן עניין בפעילויות הרגילות והימנעות מאינטראקציה חברתית.

דיכאון זוהי הפרעה במוח. יש מגוון סיבות כולל גנטיות, ביולוגיות, סביבתיות ופסיכולוגיות שיכולות להשפיע על קיומה של ההפרעה.


בשונה מחרדה, ידוע הרבה פחות על הסיבות, הסימפטומים והמכניזם של הדיכאון. אופייה המשתק של הפרעת הדיכאון גורם לאנשים לאבד את היכולת לתפקד בכל תחומי חייהם, בכלל זה בתחומי העבודה והיחסים.

ארגון הבריאות העולמי מדרג דיכאון כסיבה ראשונה במעלה לנכות בכל רחבי העולם. הפרעה זו יכולה להיות קטלנית כשהיא מובילה לאובדנות. בארה"ב כ 50,000 איש מתים כל שנה עקב אובדנות ונראה כי המספרים רק במגמת עלייה.


סימפטומים פיזיים של דיכאון יכולים לכלול שינויים במשקל (עלייה או ירידה דרסטית במשקל), הפרעות בשינה, כאבים פיזיים, האטה בדיבור או בתנועה ביחס לנורמה. הביטויים הנפשיים יכולים לכלול עצב עמוק ועיקש, תחושת חוסר אונים, חרדה ושיתוק נפשי.

דיכאון יכול להוביל לרומינציה של מחשבות ורגשות אשם (מחשבות חזרתיות בדומה להעלאת גרה), ויכול לפגוע ביכולתו של האדם לחשוב, להתרכז וליצור זיכרונות.


כמעט מחצית מהאנשים המאובחנים עם דיכאון, סובלים גם מהפרעת חרדה, כך לפי איגוד החרדה והדיכאון האמריקאי. בכל רגע נתון 7% מהאוכלוסייה האמריקאית עונה לקריטריונים של הפרעת דיכאון מאז'ורי.


מניעה

אין דרך בטוחה למנוע דיכאון. עם זאת, האסטרטגיות הבאות יכולות לעזור:

  • נקטו צעדים לשליטה במתח, להגברת העמידות ולשיפור הדימוי העצמי.

  • בקשו עזרה מחברים ובני משפחה, בעיקר בעתות משבר.

  • פנו לעזרה עם הופעת הבעיה כדי למנוע החרפה.

  • פנו לעזרה לטווח ארוך על מנת לסייע במניעת הישנות הסימפטומים.

Wave
bottom of page