top of page

טיפול ב EMDR

טיפול ב-Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR) - הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים – זוהי שיטה טיפולית שיעילותה הוכחה מחקרית כמסייעת לאנשים להתאושש מטראומה וחוויות חיים מטרידות אחרות, כולל פוסט טראומה PTSD, חרדה, דיכאון והפרעות פאניקה.


כיום לא משתמשים בהכרח בתנועות עיניים, אלא בגירויים דו-צדדי נוספים כמו אוזניות המשמיעות קול לסירוגין, או רטטים שהמטופל מחזיק בידו ורוטטים לסירוגין.


שיטה זו פותחה בסוף שנות ה 80' על ידי פרנסין שפירו כדי לטפל בסימפטומים וסבל שמקורם בחשיפה לאירועי חיים שליליים במגוון עוצמות, מן החלשות יותר כגון חרם, השפלה או כישלון ועד לעוצמות חזקות כתוצאה מאונס או הלם קרב.


מטרת הטיפול ב-EMDR היא להשלים את העיבוד של זיכרונות מציקים אלו, לצמצם את השפעתם המתמשכת ולאפשר למטופלים לפתח מנגנוני התמודדות אדפטיביים יותר.


טיפול EMDRמתבסס על שמונה שלבים:


שלב 1: נטילת היסטוריה ותכנון טיפול

בנוסף לקבלת היסטוריה מלאה וביצוע הערכה מתאימה, המטפל והמטופל עובדים יחד על מנת לזהות יעדים לטיפול. היעדים כוללים זיכרונות עבר, טריגרים נוכחיים ויעדים עתידיים.


שלב 2: הכנת המטופל/ת

המטפל מסביר למטופל את אופן הטיפול, מהלכו, ואת טכניקת תרגול תנועת העיניים. המטפל מחזק את המשאבים של המטופל, ומוביל אותו דרך תרגיל 'מקום בטוח'.


שלב 3: הערכת זיכרון היעד

השלב השלישי של ה-EMDR, הערכה, מפעיל את הזיכרון הממוקד בפגישה, על ידי זיהוי והערכה של כל אחד ממרכיבי הזיכרון: דימוי, קוגניציה, השפעה ותחושת גוף.

שני מדדים משמשים במהלך מפגשי טיפול ב-EMDR כדי להעריך שינויים ברגש ובקוגניציה: סולם היחידות הסובייקטיביות של הפרעות (SUD) וסולם תוקף הקוגניציה (VOC). שני האמצעים משמשים שוב במהלך תהליך הטיפול, בהתאם לנהלים הסטנדרטיים.


שלבים 4: עיבוד הזיכרון

בשלב זה, המטופל מתמקד בזיכרון, תוך תנועת עיניים מונחית, ואז המטופל מתאר את כל המחשבות החדשות שעלו לו תוך כדי. תהליך זה נמשך עד שהלקוח מדווח שהזיכרון אינו מציק יותר.


שלב 5 התקנה

השלב החמישי של EMDR הוא ההתקנה, שמחזקת את הקוגניציה החיובית


שלב 6 סריקת הגוף

השלב השישי בטיפול ב-EMDR הוא סריקת הגוף, שבה מתבקש המטופל להתבונן בתגובותיו הפיזיות תוך כדי חשיבה על האירוע והקוגניציה החיובית, ולזהות כל מצוקה סומטית שעדיין קיימת.


שלב 7 סגירה

סגירה משמשת לסיום הפגישה. אם הזיכרון הממוקד לא עובד במלואו בפגישה, נעשה שימוש בהוראות וטכניקות ספציפיות כדי לספק תחושת ביטחון עד לפגישה הבאה.


שלב 8: הערכת תוצאות הטיפול

בשלב שמיני, נעשית הערכה מחודשת, במהלכה מעריך המטפל את מצבו הפסיכולוגי הנוכחי של המטופל - בודק האם נשמרו השפעות הטיפול, אילו זיכרונות צפו מאז הפגישה האחרונה, ועובד עם המטופל על מנת לזהות מהם היעדים הבאים לעבודה.


האם יכול להיות שיש לי הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD)?


התסמינים העיקריים של PTSD הם:


  • לחיות מחדש את האירוע הטראומטי באמצעות זיכרונות חודרניים, לא רצויים, סיוטים ו/או פלאשבקים. מצב זה יכול להיות מלווה גם בתחושה עזה רוגז או עצבים או להיות מלווה בתגובות פיזיולוגיות כגון: דופק מהיר, או קשיי נשימה בעת ההיזכרות באירוע הטראומטי.

  • הימנעות מתזכורות לאירוע הטראומטי, כולל הימנעות מפעילויות, מקומות, אנשים, מחשבות או רגשות המעוררים את זיכרונות הטראומה. מחשבות ורגשות שליליים ובהם: פחד, כעס, אשמה, או תחושת קהות ממושכת. אדם עלול להאשים את עצמו או את האחרים במה שאירע לו במהלך או אחרי האירוע הטראומטי, להרגיש מנותק מחברים ומבני משפחה, או לאבד עניין בפעילויות היום יום.

  • הרגשת פציעה שיכולה להתבטא בקשיי שינה או ריכוז, תחושת כעס או עצבנות, לקיחת סיכונים מיותרים, בהלה לא פרופורציונלית מטריגרים ו/או דריכות מתמשכת בחיפוש אחר סכנה.

  • תכופות הפרעת דחק פוסט טראומטית PTSDמלווה גם באבחנות נפשיות נוספת, כמו דיכאון או חרדה. בקרב אנשים פוסט טראומטיים, קיימת נטייה גבוהה יותר ביחס לאוכלוסייה הכללית להתמכרות לחומרים משני תודעה כדרך להתמודד עם המצוקה.


טיפול ב EMDR

טיפול ב EMDR הקהיה ועיבוד מחדש באמצעות תנועות עיניים

טיפול ב EMDR

מומחים בתחום

טעינה
bottom of page