top of page
  • תמונת הסופר/תשיר דרור, פסיכותרפיסטית בהרצליה

מה זה DBT ומדוע הוא נחשב טיפול יעיל להפרעת אישיות גבולית?

עודכן: 17 בדצמ׳ 2020


טיפול בהתנהגות דיאלקטית (DBT) הוא סוג ספציפי של פסיכותרפיה קוגניטיבית-התנהגותית (CBT) שפותחה בסוף שנות השמונים על ידי הפסיכולוגית מרשה מ. לינהן, בכדי לקדם טיפול טוב יותר בהפרעת אישיות גבולית. מאז הפיתוח, נעשה שימוש בשיטה זו גם בסוגים אחרים של הפרעות נפשיות.

מה זה DBT?

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) הוא סוג של פסיכותרפיה - המדגישה את ההיבטים הפסיכו סוציאליים של הטיפול.

התיאוריה העומדת מאחורי הגישה היא שאנשים מסוימים נוטים להגיב באופן אינטנסיבי יותר ולא שגרתי כלפי מצבים רגשיים מסוימים, ובראשם אלה שנמצאים במערכות יחסים רומנטיות, משפחתיות וחברויות.

על פי תיאוריית DBT רמת העוררות של אנשים במצבים כאלה, עלולה לעלות במהירות רבה בהרבה מזו של האדם הממוצע. אנשים אלו מגיעים לרמות גבוהות יותר של גירוי רגשי ולוקח להם זמן רב לחזור לרמת העוררות הבסיסית.

אנשים שלעתים מאובחנים כסובלים מהפרעת אישיות גבולית, חווים תנודות קיצוניות ברגשותיהם, רואים את העולם בגווני שחור-לבן ונראה שהם תמיד קופצים ממשבר אחד למשנהו. מכיוון שמעטים האנשים המבינים תגובות אלו- אין לאנשים אלו את הכלים להתמודד עם נחשולי הרגש הפתאומיים והאינטנסיביים שלהם. DBT היא שיטה להוראת כישורים שיכולה לסייע להם במשימה זו.

.

מרכיבי ה- DBT

  • תמיכה מוכוונת: עוזרת בזיהוי החוזקות של האדם ומתבססת עליהן בכדי לגרום לו לחוש טוב יותר עם עצמו ועם חייו.

  • מבוסס קוגניטיבית: DBT עוזר בזיהוי מחשבות, אמונות והנחות המקשות על חיי האדם, כמו למשל: "אני צריך להיות מושלם בכל דבר", או "אם אני מתרגז, אני בן אדם נורא". DBT עוזר לאנשים לשנות את הנחות היסוד שלהם באופן שיאפשר לחייהם להיות נסבלים יותר: "אני לא צריך להיות מושלם בכל הדברים", או "כולם מתעצבנים, זהו רגש טבעי".

  • שיתופיות: טיפול ה- DBT דורש תשומת לב מתמדת למערכות יחסים בין המטופלים למטפלת. בטיפול זה מתבקשים האנשים לבצע משימות כשיעורי בית, לתרגל באמצעות משחקי תפקידים תקשורת בדרכים חדשות עם אחרים ולתרגל מיומנויות כמו איך להירגע כשמוטרדים. מיומנויות אלה הינן מרכיב חיוני ב- DBT, הן נלמדות בהרצאות שבועיות, שיעורי הבית נבדקים כמעט בכל מפגש פרטני או קבוצתי. המטפל הפרטני מסייע לאדם ללמוד, ליישם ולשלוט בכישורי ה- DBT.

באופן כללי, טיפול בהתנהגות דיאלקטית (DBT) עשוי להיראות כבעל שני מרכיבים עיקריים:

1. מפגשי פסיכותרפיה שבועיים פרטניים, המתמקדים בהתנהגויות בנוגע לפתרון בעיות ובסוגיות ובעיות שהתעוררו במהלך השבוע האחרון בחייו של האדם. בעת המפגש הפסיכותרפי, התנהגויות כמו פגיעה עצמית ואובדנות מקבלות עדיפות ראשונה, אחריהן התנהגויות שעלולות להפריע לתהליך הטיפול. ניתן לדון גם בסוגיות איכות חייו של האדם ועבודה לשיפור חייו באופן כללי. מפגשים פרטיים ב- DBT מתמקדים גם בנסיגות או משברים בחייו של המטופל, בהתמודדות עם תגובות פוסט-טראומטיות ובשיפור הדימוי והערך העצמי. "הן במהלך הפגישות והן במהלך הלימודים, המטפל מלמד ומחזק באופן פעיל התנהגויות סתגלניות, במיוחד כאשר הן מתרחשות בתוך הקשר הטיפולי […]. הדגש הוא על לימוד מטופלים כיצד להתמודד עם טראומה רגשית ולא להפחית או להוציא אותם ממשברים […]. קשר טלפוני עם המטפל הפרטני בין הפגישות הוא חלק מהתהליך" . (Linehan, 2014)

במהלך מפגשי הטיפול הפרטניים המטפל והמטופל, פועלים למען למידה ושיפור מיומנויות חברתיות בסיסיות רבות.

2. מפגשי טיפול קבוצתי שבועיים, כשאורכו של מפגש הוא לרוב כשעתיים וחצי. המפגש מובל על ידי מטפל DBT מיומן. במפגשי הטיפול הקבוצתיים השבועיים, אנשים לומדים מיומנויות מאחד מארבעה מודולות: דפוסי תגובה בין אישיים, מיומנויות לסובלנות למצוקה / קבלת מציאות, ויסות רגשות ומיומנויות תודעה.

4 המודולות של טיפול התנהגות דיאלקטי

1. מיומנויות תודעה: חלק מהותי מהמיומנויות הנלמדות במפגשי הטיפול הקבוצתיים הינו כישורי תודעת הליבה. צפיה, תיאור והשתתפות הינן מיומנויות הליבה של "מה", הכוונה היא שמיומנויות אלו עוזרות לענות על השאלה, "מה אני עושה כדי לתרגל מיומנויות תודעתיות ליבה?" חוסר שיפוטיות, כוונת תחילה ויעילות הינם כישורי ה"איך" ועונים על השאלה, "איך אוכל לתרגל כישורי תודעה מיידית?"

2. דפוסי תגובה בין-אישיים: כיצד לתקשר עם האנשים הסובבים אותך וכיצד לפעול במערכות היחסים האישיות שלך, נלמדים בתרגולים ייעודיים לכישורי DBT. מיומנויות אלה כוללות אסטרטגיות יעילות לשאול את מה שצריך, כיצד לומר 'לא' באסרטיביות וכיצד להתמודד עם קונפליקטים בין-אישיים בלתי נמנעים. אנשים עם הפרעת אישיות גבולית, לרוב בעלי כישורים בין-אישיים טובים. עם זאת, הם חווים בעיות ביישום מיומנויות אלה בהקשרים ובסיטואציות מסוימות- במיוחד במצבים בהם הם פגיעים רגשית. הם עשויים לתאר רצפי התנהגות יעילים כאשר דנים באדם אחר הנתקל בסיטואציה בעייתית, אך במידה ויהיו באותה הסיטואציה יכול להיות שלא יצליחו להתנהג כך מתוקף מצב הרגשי.


הסבר על מהי הפרעת אישיות גבולית


מודול זה מתמקד במצבים בהם המטרה היא לשנות משהו (למשל, לבקש ממישהו לעשות משהו) או להתנגד לשינויים שמישהו אחר מנסה לבצע (למשל, להגיד לא). המיומנויות הנלמדות נועדו למקסם את הסיכוי שיעדיו של אדם במצב מסוים יושגו, ובמקביל לא לפגוע במערכות יחסיו או בכבודו העצמי של האדם.

3. סובלנות למצוקה: מרבית הגישות לטיפול בבריאות הנפש מתמקדות בשינוי אירועים ומצבים מצערים. במרבית הגישות מוקדשת תשומת לב מועטה לקבלה, מציאת משמעות וגם לסובלנות למצוקה. משימות אלו טופלו בדרך כלל על ידי קהילות ומנהיגים דתיים ורוחניים. טיפול התנהגות דיאלקטי (DBT) מדגיש את למידה המיומנות לשאת כאב.

כישורי סובלנות למצוקה, מהווים התפתחות טבעית מכישורי התודעה והמודעות. הם קשורים ליכולת לקבל את עצמך ואת המצב הנוכחי בהיעדר שיפוטיות. אף שהעמדה הרווחת כאן היא לא שיפוטית, אין פירוש הדבר שזוהי עמדה של אישור המצב, קבלת המציאות איננה אישור למציאות. סובלנות למצוקה כוללת פיתוח יכולות לצלוח משברים ולקבל את החיים כמו שהם כרגע. ב- DBT נלמדות ארבע קבוצות של אסטרטגיות הישרדות בעת משבר: הסחת דעת, הרגעה עצמית, שיפור הרגע וחשיבה על היתרונות והחסרונות. כישורי הקבלה כוללים קבלה רדיקלית, עבודה תוך נפשית לכיוון של קבלה ונכונות אל מול הרצון.

4. ויסות רגשות: אנשים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית או אנשים הנוטים להיות אובדניים הם בדרך כלל אינטנסיביים רגשית - לעתים קרובות הם כועסים, מתוסכלים מאוד, מדוכאים וחרדים. זה מצביע על כך שאנשים המתמודדים עם חששות אלה עשויים להפיק תועלת מעזרה באמצעות לימוד ויסות רגשותיהם.

כישורי טיפול התנהגות דיאלקטי (DBT) לוויסות רגשות כוללים:

· למידה לזהות ולשיים רגשות כראוי

· זיהוי מכשולים לשינוי רגשות

· צמצום הפגיעות ל"מוח הנפשי"

· העצמת אירועים רגשיים חיוביים

· חיזוק ההכרה לרגשות הנוכחיים

· נקיטת פעולה הפוכה

· החלת טכניקות סובלנות למצוקה



מקור:

מבוסס על תרגום המאמר באנגלית https://psychcentral.com/lib/an-overview-of-dialectical-behavior-therapy/

Wave
bottom of page